Søvnpolitik

I Idrætsbørnehuset Jorn vækker vi som udgangspunkt ikke børn. En afbrudt middagslur gør barnet overtræt, pylret og sensitiv. Samtidig bliver barnet fysisk uroligt og får svært ved at falde i søvn om aftenen.

Børn der sover for lidt eller overfladisk, udvikler sig ikke som de skal. Søvn retter op på dagens ubalancer. Søvnmangel kan skabe mistrivsel. Søvn er lige så vigtig som mad og drikke.

Idrætsbørnehuset Jorns søvnpolitik er derfor som følger: Ved du, at børn der har større overskud, skaber færre konflikter og er mere selvhjulpen, hvis de får søvn nok. Med baggrund i den eksisterende søvnforskning, har vi i Børnehuset Jorn vedtaget at hjælpe hvert enkelt barn med, at følge sin egen søvnrytme. Derfor har vi følgende søvnpolitik:

Vi vækker ikke børn af deres søvn

Trætte børn holdes ikke vågne.

Personalet tilbyder rådgivning til forældre, der har vanskeligheder med, at lægge barnet til at sove, - hvilket de fleste forældre oplever i perioder. Personalet er altid parate til at hjælp, og vil gerne samarbejde med forældre, der vil have uddybet emnet, eller har behov for at arbejde med børns søvn hjemme.

I børnehaven anbefaler vi, når børnene begynder, at sove mindre, at de sover et par gange om ugen. Børnehave børnene bliver ikke vækket af deres middagslur

Gode råd til opbygning af barnets søvnrytme. Barnet kan i perioder have svært ved at falde i søvn og det kan skyldes mange forskellige årsager. Det i som forældre, kan gøre for at skabe den bedste soverytme for dit barn er: Giv dit barn faste sengetider og søvnrutiner. Brug tid på at skabe en god Putte – fase der får barnet til at slappe af (f.eks. bade, børste tænder, i seng, læse en bog, synge en sang og så ”godnat”). Når barnet er døsigt, siges der ”godnat”.

Væk ikke barnet af middagsluren, den styres af det naturlige søvnbehov, ellers kan det give bagslag og forstyrre nattesøvnen. Det er naturligt, at små børn vågner 3-4 gange på en nat, Snak ikke til barnet, men put igen og nus på kinden. Små børn kan ikke selv styre, hvornår der er trætte, tit når barnet er overtræt, udviser det mere energi, fordi det kompenserer for at holde sig vågen. Derfor er sengetider de voksnes ansvar. Børn på 1-3 år skal sove 13-14 timer i døgnet. Der skal være en lur 1-2-gange om dagen er anbefalingerne. Respekterer middagssøvnen. Find de putteritualer, der passer til netop jeres familie. Få tingene snakket igennem uden barnets påhør, og lav en fælles aftale, så barnet oplever jer som enige og ritualet er det samme, uanset om det er far eller mor der putter SOV GODT :-)

Af litteratur kan vi anbefale:

”Børns Søvn. Din lille sovetryne” Af Vibeke Manniche http://www.scansleep.dk Findes information omkring betydning af søvn