Pædagogisk idræt

Pædagogisk Idræt

Pædagogisk idræt er en pædagogisk teori og metode udviklet af Via University College. Pædagogisk idræt handler om at idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af den pædagogiske praksis, og at der samtidig er fokus på kost og sundhed i bred forstand. Målet er at understøtte børns trivsel og udvikling, og motivere livslang glæde ved at bevæge sig.

Erfaringer har vist, at fokus på fysisk aktivitet udvikler sundhed, kreativitet, handlingskompetence, bevægelsesglæde, sprog, social kompetence, etik og moral m.v. I Jorn vil vi gerne skabe et børnemiljiø og udvikle en pædagogik, hvor børns udvikling og dannelse foregår med fokus på pædagogisk idræt. Pædagogisk idræt kan også bruges i arbejdet med de pædagogiske læreplanstemaer, således at pædagogikken kommer rundt om det hele barn. Målet er at idræt, leg og bevægelse bliver en integreret del af børnenes hverdag og at børnene får udviklet de grundforudsætninger, som er nødvendige for, at de kan mestre de udfordringer, som livet byder.

For at idræt bliver pædagogisk idræt, skal pædagogen ville noget med børnene, der ligger ud over idrætten. Det handler om didaktikken der ligger bag aktiviteten, samtidig skal aktiviteterne sikre at ingen børn udstilles eller føler at de ikke har forudsætninger for at deltage. Det vil sige at pædagogisk idræt er brug af idræt, leg og bevægelse har et pædagogisk formål og er inkluderende i sin grundform hvilket med andre ord betyder at pædagogikken altid kommer før idrætten.

Et kernebegreb i pædagogisk idræt angår de fire udviklingsområder hhv. fysisk, psykisk, social og kognitiv. Ved at arbejde med bevidst fokus på et at de fire udviklingsområder, kan pædagogen målrette en aktivitet i forhold til et bestemt pædagogisk mål. Hvis pædagogen f.eks. bestemmer sig for at sætte fokus på barnets / børnegruppens sociale kompetencer i en gemmeleg, kan der eksempelvis indføres en regel om at børnene skal gemme sig sammen to og to, for på den måde at understøtte børnenes samarbejde.

Et andet begreb i pædagogisk idræt handler om pædagogisk bagdør der angår at pædagogen tilrettelægger aktiviteten på en måde, så alle kan være med og få oplevelse af at være inkluderet i børnefællesskabet. Hvis pædagogen f.eks. planlægger en lidt vild fangeleg, kan den overvejelsen om pædagogisk bagdør f.eks. angå at der skal være nogle ”engle” der skal uddele ”tryllestøv” der redder dem som er ”døde” i legen, så der bliver en plads i legen til de børn som er lidt mere forsigtige.

Et tredje begreb i pædagogisk idræt handler om at skabe progression i aktiviteten, hvis en børnegruppe f.eks. er blevet dygtige til at lege ståtrold, kan aktiviteten f.eks. flyttes fra et plant underlag til et kuperet terræn, hvilket komplicerer aktiviteten og udfordrer børnene på nye måder.

Vi arbejder også med begrebet krop-imiterer-krop, der handler om at mennesker imiterer hinandens kroppe - børn spejler voksnes kroppe. Ud fra denne betragtning har det afgørende betydning at personalet er bevidste om at gå engageret med i aktiviteterne og deltager aktivt med deres egen krop i de ting som foregår.

For yderligere viden om pædagogisk idræt anbefaler vi bogen; Pædagogisk idræt i vuggestue og Børnehave af Tanja Christensen m.fl. fra Forlaget Dafolo.