Det gode samarbejde i hverdagen

Forældresamarbejde

I Idrætsbørnehuset Jorn er vi ligesom med alt andet, i fuld gang med at etablere et godt forældresamarbejde. Det er vigtigt for os, at du/I som forældre føler jer mødt, set og hørt og har lyst til at samarbejde med os.

Samarbejdet starter fra den dag I siger ja til en plads i vores Børnehus. Herefter kan I ringe ned og tale med pædagogisk leder for at høre hvor i vores hus jeres barn får plads. Derefter taler I med personalet i den pågældende gruppe og aftaler et besøg i gruppen inden start. På mødet taler I om graviditet, fødsel og barnets første tid inden vuggestuestart. Hvad er I for en familie og hvad har I af tid og hvordan prioriterer I?

Vi har nogle anbefalinger til henholdsvis en god vuggestuestart og en god børnehavestart, men da alle børn og familier er forskellige og ikke mindst har forskellige muligheder er det meget vigtigt, at vi fra start får talt os ind i vores forventninger til hinanden.

Som tommelfingerregel går der ihvertfald en uge før det lille vuggestuebarn er oppe på fuld tid og allerhelst 14 dage. Det er en meget stor omvæltning og det er rigtig godt givet ud dels at bruge god tid, men også at sørge for, at dagene i den første tid ikke bliver alt for lange. Tal med personalet og vi finder den rigtige løsning for lige præcis jer.

Herefter er det den daglige information og snak om dit/jeres barn der er med til, at skabe rammen om dit/jeres barns dagligdag i Jorn. Husk at selv små ting kan have stor betydning for dit/jeres barn. En forkert ske til havregrøden kan betyde en dum morgen - fortæl det gerne. Vi kender det alle, men kan ikke altid gætte os til hvorfor barnet er anderledes end det plejer.

Dernæst har vi et forældreråd som også er i fuld gang med at gøre sig synlige. Foreløbig har rådet afholdt to legelørdage på vores legeplads. Her kan I mødes på kryds og tværs af børnegrupper og lege på legepladsen og få snakket lidt om løst og fast.

Det betyder rigtig meget for husets opbygning, at vi har jeres opbakning!

Vi har fra spæd start været med i et projekt der hedder Styrket fokus på børns læring. Vi er ikke i mål med projektet, men i fuld gang med at etablere øverum og ikke mindst strukturer for hvordan I bla vil blive inviteret til forældresamtaler. Det er vores mål, at det skal blive dynamiske samtaler hvor I som forældre er mere aktivt involveret og også er forberedte på hvad I gerne vil drøfte og fortælle om jeres barn. Den viden I har om jeres barn i hjemmet og familien er uvurderlig for vores arbejde med jeres barn i børnehuset. Vi glæder os til, at byde jer velkommen!

Styrket fokus på børns læring i dagtilbuddet er et udviklings- og forskningsprojektet finansieret af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvor formålet er at styrke børns læring gennem et forbedret læringsmiljø og forældresamarbejde.

Sammen med otte deltagende kommuner udvikles lokale forskningsinformerede indsatser i dagtilbud for så vidt angår læringsmiljø og forældresamarbejde. Projektet forløber frem mod sommeren 2018, og afsluttes ved en beskrivelse og evaluering af de otte indsatser, der kan inspirere andre kommuner og dagtilbud.

NCS bidrager i alle faser af projektet blandt andet med forskningskortlægning, udarbejdelse af survey, gennemførelse af kommunale workshops og evaluering.

Samlet budget: 10 mio. kr., heraf godt 2 mio. kr. til NCS.

Deltagende institutioner: DPU/AU, VIA, UCC og Rambøll